Kampanja yhdessä syömisen puolesta lapsiperheissä

Haluamme kannustaa lapsiperheitä syömään yhdessä – omalla tavallaan. Yhdessä syöminen ei kenenkään kotona ole aina hienoa tai erikoista, vaan ihan tavallista arkea. #syödääneka Yhdessä.

Sarjakuva on Jenni Kuhalaisen käsialaa (@perheenvarsi) ja tehty yhteistyössä Ruokakasvatusyhdistys Ruukun kanssa.

Lasten kanssa syödessä sattuu ja tapahtuu – tuttua?

Teetimme kyselyn lapsiperheille yhdessä syömisestä (2024). Valtaosa perheistä pitää yhdessä syömistä tärkeänä, mutta aikaa ja rauhaa ruokahetkiin kaivataan enemmän. Vaikka ruokapöydän äärellä on välillä kaaosta, se on silti monelle arvokas hetki yhdessä.

“Haluaisin että yhdessä syöminen olisi kiva yhteinen hetki. Todellisuudessa lapsia saa huudella pitkään saapumaan pöytään (yleensä peli kesken), he tulevat sinne eri aikaan ja aina jonkun mielestä ruoka on pahaa. Ruokailutilassa liian vähän laskutilaa ja pöydällä liikaa sekalaista tavaraa joka ei liity ruokaan.”

Äiti, kolme lasta 0-12 v.

“Lasten kanssa ruokailu on kuitenkin lopulta tosi hauskaa – ei koskaan tiedä mitä pohdintoja sieltä lapsen suusta tulee”

Isä, yksi lapsi 5-6 v.

“Se on meidän perheen hetki, jolloin voidaan yhdessä jutella asioista.”

Äiti, kolme lasta 2-12 v.

“Kivaa ja ei kivaa. Välillä oikein miellyttävää ja mukavaa mutta välillä on helvetti suorastaan irti.” Isä, kaksi lasta 2-4 v.

Helpot ja edulliset arkiruuat

Lapsiperheissä tärkeintä ovat helpot ja edulliset, mutta ravitsevat ruokaohjeet. Kokeile jotain näistä:

Miksi nähdä vaivaa, että syö yhdessä?

Yhdessä syöminen voi olla päivän ainoa tilaisuus kysyä perheenjäseneltä: Miten on päivä on mennyt? Vaikka lasten kanssa ruokailu on välillä kaaosta, tulee samaan aikaan ja saman ruuan syöminen kuitenkin helpommaksi ja edullisemmaksi. Ennen kaikkea lapsi oppii maistamaan uusia ruokia, kun näkee että vanhempi syö vieressä. Paras ja helpoin ruokakasvatuksen teko on laittaa ruokaa tarjolle ja syödä sitä itse.

Kun lapset ovat mukana keittiössä, ei sotkulta voi välttyä. Ehkä sotku on kuitenkin vaivan arvoista, kun lapsi pääsee harjoittelemaan ja ehkä maistaa mieluummin ruokaa, jota on ollut itse tekemässä? Lue Ruukun sivuilta konkreettiset ideat, millaisia askareita eri ikäisille lapsille voi antaa keittiössä.

Valitse sopiva ateria – sen ei tarvitse olla päivällinen

Mielikuva yhteisestä ateriasta voi olla kello viiden päivällinen lämpimine ruokineen. Monessa perheessä tämä ei kuitenkaan ole mahdollista – eikä se ole välttämätöntä. Edes ravitsemussuosituksissa ei kerrota suositeltavia kellonaikoja, vaan sanotaan, että: “Ateriajärjestys elää perheiden tarpeiden mukaan.” On erilaisia tapoja syödä yhdessä. Perheen yhteinen ateria voi olla aamu- tai iltapala. Osa syö lämpimän ruuan vasta klo 19 tai 20 ja ennen sitä välipalaa.

Stressaa, kun lapsi syö tosi valikoivasti

Lähes jokaisella lapsella on valikoiva vaihe. Tsemppiä tilanteeseen, siinä vaaditaan kärsivällisyyttä! Nyt olisi tärkeää laittaa pöytään sinnikkäästi teidän perheelle tärkeitä ruokia, vaikka lapsi niistä kieltäytyy. Löydät lisää niksejä Ruukun blogitekstistä. Ei ole vaarallista, vaikka lapsi ei jollain aterialla tunnu syövän juuri mitään. Lapset kyllä tunnistavat (usein meitä aikuisia paremminkin) oman nälän ja kylläisyyden. Erillisten ruokien tekeminen lapsen toiveiden mukaan johtaa herkästi hankaluuksiin. Kyllä lapsikin tajuaa, miten saa tahtonsa läpi. Vanha sääntö on hyvä: aikuinen päättää, mitä ruokaa on tarjolla. Lapsi päättää mitä tarjolla olevasta syö ja paljonko. Hävikin hallintaan löydät vinkkejä Kuluttajaliiton blogista (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), jossa ruokakasvatuksen asiantuntija Silja Varjonen vieraili.

Kasvikset ovat kalliita – miten lisätä niitä?

Kaikki tietävät, että kasviksia olisi hyvä syödä. Hinta voi kuitenkin olla yksi syy jättää kasvikset kaupan hyllylle. Onneksi on olemassa keinoja lisätä kasvisten määrää edullisesti. Pakastealtaan herneet ja kasvissekoitukset ovat edullisia ja säilyvät pidempään. Pakastetuissa kasviksissa ravintoaineet voivat säilyä jopa paremmin kuin tuoreissa. Säilykkeissä löytyy ravintoainerikkaita ja edullisia papuja ja linssejä. Sesonki kannattaa pitää mielessä: talvella kurkun voi leivän päällä korvata vaikka omenalla tai rouskuttaa leivän kaverina pienen porkkanan. Eikä kasvisten tarvitse olla sitä perinteistä “salaattia” ruuan kyljessä. Salaatinlehdet eivät edes ole erityisen ravintoainepitoista ja usein pilaantuvat jääkaapissa nopeasti. Annoksen kasvis voi olla vaikka keiton joukkoon sekoitetut juurekset tai kylkeen lohkottu omena.

Kyllä teilläkin onnistuu! Omalla tyylillään

Totuus on, ettei yhdessäkään lapsiperheessä ruokailu ole täydellistä. Juuri silloin, kun suunnitteli perheelle ihanaa yhteistä ateriaa, ei nuorimmainen jaksa keskittyä pöydässä ja vanhin on lähtenyt kaverinsa luo. Yhdessä syömisen ei tarvitse olla hienoa tai erikoista, vaan ihan tavallista arkea. Järjestäminen on välillä raskasta ja ärsyttävää, mutta usein aika palkitsevaa.

Yhdessä syömisen ei tarvitse olla hienoa tai erikoista, vaan ihan tavallista arkea.
Järjestäminen on välillä raskasta ja ärsyttävää, mutta usein aika palkitsevaa.

Kaikki mukaan kevään 2024 somekampanjaan! #syödääneka

Jaa somessa kampanjan kuva tai oma ajatuksesi yhdessä syömisestä. Miksi se on mielestäsi tärkeää? #syödääneka Lue lisää somekampanjasta täältä!

Somekuva_1_Syödään_eka_kampanja
Somekuva_2_Syödään_eka_kampanja

Seuraa Ruokakasvatusyhdistystä somessa:

Tuotamme sisältöä lapsiperheille ja apua pulmatilanteisiin. Tervetuloa seuraamaan!