Ruokakasvatusta toteutetaan alakoulussa osana kouluruokailua ja oppitunteja sekä tehtäessä ruokaympäristöön liittyviä päätöksiä.

Ruokakasvatus näkyy ruokailussa kaikkien läsnäolevien aikuisten toiminnassa, puheessa ja esimerkissä. Tärkeitä ovat myös ruokailun toteuttamiseen liittyvät ratkaisut: onko kaikilla aikaa syödä ja hakea tarvittaessa lisää, onko ruokailutila viihtyisä ja miten ruuat on aseteltu tarjolle? Kuinka oppilaat pääsevät vaikuttamaan ja osallistumaan ruokailuhetkien suunnitteluun ja toteutukseen?

Ruoka on tärkeä ulottuvuus myös monessa eri oppiaineessa, ympäristöopissa ja kotitaloudessa nyt erityisesti. Ruuasta voi ammentaa herkullista sisältöä myös mm. äidinkielen ja muiden kielten, matematiikan, kuvataiteen ja liikunnan opetukseen – onko alakoulussa oikeastaan oppiainetta, jossa ei tavalla tai toisella voisi käsitellä ruokaan liittyviä aiheita?

Ruokakasvatusta ovat myös koulun ruokaympäristön rakentumisessa tehtävät päätökset, kuten minkälaista välipalaa koululaiset voivat koulussa ostaa tai rakennetaanko takapihalle hyötypuutarha.

Kokonaisvaltaisen paketin alakoulun ruokakasvatukseen tarjoaa Maistuva koulu -toimintamallimme. Maistuvasta koulusta löydät työkalut ruokakasvatukseen suunnitteluun ja arviointiin, ideoita ja materiaaleja opetukseen ja ruokailun kehittämiseen sekä monipuolisen verkkokoulutuksen ruokakasvatuksesta koko alakoulun henkilöstölle. Katso seuraavalta videolta, miltä Maistuvassa koulussa näyttää:


Kouluruokailusuositus (2017) sisältää ohjeistukset kouluruokailun järjestämisestä, yhteistyöstä koulun sisällä ja kotien kanssa sekä ohjeet toiminnan seurannasta ja arvioinnista. Tutustu suositukseen: Syödään ja opitaan yhdessä


Kuuntele Pakko maistaa -podcastimme jakso 1: Tuleeko opettajan puuttua oppilaan syömiseen?

Mitä opettaja voi tehdä, jos oppilas ei syö ja onko koulussa pakko maistaa? Studiossa luokanopettaja Nina Tiihonen ja ruokakasvatuksen asiantuntija Henriikka Jussila. Jaksossa pohditaan, uskaltaako ruoka-asioista enää nykypäivänä puhua. Millainen merkitys kouluruokailuun panostamisella on, ja miksi 15 minuuttia on liian vähän aikaa syödä? Entä miten saada koko koulun ruokakasvatukselle yhteiset sävelet?


Lue aiempia artikkeleitamme ruokakasvatuksesta koulussa:


Alakouluun soveltuvat ruokakasvatuksen ideat ja materiaalit:

Maistuva koulu

Yli 200 ideaa ruokakasvatukseen ja kouluruokailun kehittämiseen, maksuton verkkokoulutus ja työkalu nykytilan arviointiin. Maistuva koulu

Makukoulu eli sapere

Aistilähtöinen ruokakasvatusmenetelmä eli makukoulu johdattaa tutustumaan ruokaan kaikilla aisteilla. Lue lisää makukoulusta.

Nykytila.fi

Verkkotyökalu ruokailun ja ruokakasvatuksen arvioimiseen ja kehittämiseen. Nykytila.fi myös kokoaa indikaattoritietoa kuntien ruokailun ja ruokakasvatuksen tilasta. Tietoa voidaan käyttää päätöksenteossa ja esimerkiksi osana hyvinvointikertomusta.

RuokaTutkan logo

RuokaTutka

RuokaTutka johdattaa lapset ja nuoret kysymään mistä ruoka tulee, mitä se sisältää ja miltä se maistuu. Pelejä, testejä, videoita ja paljon muuta puuhaa. RuokaTutka

Kouluruoka-agentti

Ruokatiedon kouluruoka-agentin käsikirja tarjoaa kouluruokailun kehittämisryhmille materiaaleja ja vinkkejä kouluruokailun kehittämiseen oman koulun lähtökohdista. Kouluruoka-agentti

Ruuan reitti

Ruuan reitti on opetuskokonaisuus alakouluun, joka tutustuttaa kuuden eri raaka-aineen matkaan pellolta pöytään. Mukana julisteita, videoita, tehtäviä, pelejä. Ruokatiedon ruuanreitti

Retki kauppaan / Utflykt till butiken

Vie alakoulun oppilaat lähimarkettiin oppimaan kaupasta ja ruokaketjusta! Materiaalin ja kauppavierailun avulla opitaan kestävän kehityksen teemoja, kuluttajataitoja sekä monilukutaitoa. Kauppaverkosto toivottaa vierailijat tervetulleiksi. Också på svenska. Retkikauppaan Utflykttillbutiken