Pieniä lapsia kiinnostaa mitä aikuiset tekevät. Jo hyvin pieniä lapsia on mahdollista ottaa mukaan toimintaan keittiössäkin. Aluksi aikuisen on hyvä kädestä pitäen opastaa lapselle keittiöaskareita, mutta melko pian lapsi pystyy tekemään jo itsenäisemmin. Näin lapsi samalla oppii oikeita keittiöaskareita ja saa tunteen, että hän osallistuu ja pystyy tekemään oikeaa toimintaa. Samalla hän saa olla lähellä aikuista.

Jos aikuisen aika ei riitä ohjaamaan lasta koko ruuanlaiton ajan tai lapsen keskittymiskyky ei riitä kuin osan aikaa, voi lapsen kanssa sopia heti alussa, mihin hän osallistuu tänään ruuanlaitossa tai kuinka kauan. Voidaan sopia, että lapsi saa ruskistaa jauhelihan tai pilkkoa kurkut ja aikuinen tekee loput. Näin lapsen into ruuanlaittoon pysyy yllä, ja kiinnostusta ei hävitetä sillä, ettei hän osallistu tai aikuinen ei ehdi opastaa riittävästi ja sattuu vahinkoja.

Perhe voi yhdessä sopia viikkoon tietyt yhteiset ruoanvalmistushetket, joihin valitaan helpot ruuat, jotka perhe voi valmistaa yhdessä. Kun lapsi pääsee mukaan ruuanlaittoon kiinnostus ruokaan, ruuanlaittoon ja raaka-aineisiin lisääntyy. Lapsi uskaltaa rohkeammin maistaa ruokia, kun hän on nähnyt miten ja mistä ne valmistetaan.

Jokainen lapsi on yksilö ja hänen taitonsa kehittyvät omaan tahtiin. Aloitetaan helpoista tehtävistä ja lyhyistä hetkistä. Taitojen karttuessa tehtävät monipuolistuvat ja yhteinen keittiössä vietetty aika lisääntyy. Jokaisen lapsen kanssa voi harjoittaa ruokapuhetta, vaikka lapsi ei ruuanlaittoon osallistuisikaan. Lapselta voi kysellä esimerkiksi miltä ruoka maistuu ja onko mausteita tai suolaa riittävästi.

Sotkua syntyy varmasti ja pieniltä haavereilta tuskin vältytään, kun pienet lapset ovat keittiössä, mutta iloisia hetkiä, hyviä muistoja ja uusia taitoja karttuu sitäkin enemmän!

Vinkit onnistuneeseen yhteiseen keittiöhetkeen

  • Valitse hetki, että olette molemmat hyvällä tuulella ja virkeitä.
  • Varaa riittävästi aikaa, jotta ei tule kiire.
  • Pienikin hetki mukana toiminnassa riittää
  • Muista toimia itse normaalia rauhallisemmin ja hitaammin, koska lapsi ottaa sinusta mallia.
  • Nauttikaa ja pitäkää hauskaa yhdessä!
Aapo Aloittelija (02-vuotias)

Aapo Aloittelija on innokas tutustumaan keittiön välineisiin ja raaka-aineisiin, sekä seuraa aikuisten toimintaa. Hän voi jo hiukan harjoitella keittiöaskareita, kuten

  • auttaa viemällä raaka-aineita tai astioita aikuisen opastamaan paikkaan
  • repiä salaatinlehtiä
  • pyörittää salaattilinkoa
  • taputella sämpylä-, tai pullataikinaa

Erilaisia raaka-aineita on mielenkiintoista tutkia yhdessä kotona, tai vaikka ihastella kaloja kaupan kalatiskillä. 

Pieni lapsi voi pitää tuttia suussa, jotta raakaa kalaa ei vahingossa päädy suuhun.

Tiskaus on hauskaa puuhaa. Aapo Aloittelija voi tiskata omat lelut. Vesimäärä voi olla aluksi hyvin vähäinen. Kun lapsi tiskailee omia astioitaan, ehtii aikuinen valmistamaan samalla ruokaa. Tarvittaessa lattiaa ja kaappeja kannattaa suojata pyyhkeellä ja pesijää sadetakilla, jos märät vaatteet häiritsevät.

Leipominen on kivaa ja taikina ihanaa! Lapsi voi tutkia omaa taikinapalaa samalla kun aikuinen leipoo muun taikinan. Taikinaa voi kaulia tai painella erilaisilla muoteilla. Leivonta-alusta on hyvä, niin taikina ei ole kiinni pöydässä.

Aina ei tarvitse olla keittiössä. Kasviksia voi tutkia ulkona. Lapsi voi auttaa kasvisten pesussa.

Kasviskiekkojen tai -pullien voitelu on hauskaa, jossa tarkkuus kehittyy. Keittiön tuolin voi laittaa lapselle korokkeeksi siten, että selkänoja on pöytää vasten. Näin lapsen on tukevampi olla tuolilla, kun hän voi nojata selkänojaan. Samalla selkänoja estää lasta horjahtamasta pöydälle tai hellalle.

Salaattilinko on usein lapsista hauska kapistus. Pienikin voi auttaa salaattilingon pyörityksessä. Tai sisälle voi laittaa vaikka legoja, joita lapsi voi siellä pyöritellä.

Pienikin lapsi voi jo repiä salaattia aluksi joko omalle lautaselleen tai yhteiseen salaattiin, kunhan sitä ei ensin kovin paljon maistella.

Aluksi veitsen käyttöä voi harjoitella lapsen omalla ruokaveitsellä ja hän voi välipalalla pilkkoa oman välipalan kasviksia ja hedelmiä. Aikuisen kannattaa hiukan esivalmistella niitä pienemmiksi.

Niilo Näppärä (34-vuotias)

Niilo näppärä kykenee jo yleensä keskittymään hiukan pidempään ja kuuntelemaan ohjeita. Hän taitaa jo monia pieniä keittiöaskareita, ja voi kokeilla hiukan haastavampia askareita, kuten

  • harjoitella aikuisen opastuksella veitsenkäyttöä ja kuorimista
  • käyttää aikuisen kanssa keittiön laitteita, kuten sähkövatkainta ja mikroa
  • täyttää oman pitsan tai leipoa joulutorttuja ja pipareita
  • mitata aineita ja sekoittaa taikinaa
  • harjoitella mikron käyttöä

Lapsilla kannattaa olla riittävän iso leikkuulauta. Vaikka leikattavaa ei olisi paljon, niin on enemmän tilaa työskennellä ja palat pysyvät leikkuulaudan päällä. Leikkuulaudan alle voi laittaa vaikka kostea talouspaperin palan tai kostean ohuen tiskirätin, jolloin leikkuulauta pysyy paremmin paikoillaan pöydällä.

Lapsi voi pilkkoa, vaikka oman välipalan lasten ruokaveitsellä ja harjoitella veitsen käyttöä. Ei haittaa, vaikka palat päätyvät suoraan suuhun.

Terävän veitsen käyttöä voi harjoitella ensin yhdessä aikuisen kanssa. Aikuinen pitää vain kevyesti kiinni ja ohjaa lapsen käden liikkeitä. Lapsenkin veitsen pitää olla terävä, jolloin leikkaaminen on helppoa, eikä tarvitse nitkuttaa veistä. Tylsällä veitsellä lipsumisen ja haavan vaara on suurempi, kuin hyvällä terävällä veitsellä.

Pilkkomista on helppo harjoitella vaikka pilkkomalla mansikoita.

Taikina tuntuu ihanalta käsissä ja on hauska seurata miten taikina liikkuu käden alla. Taikinan päälle voi laittaa tarvittaessa kelmun, jos ei halua käsien tarttuvan taikinaan.

Marjojen asettelu piirakan päälle on tärkeä tehtävä.

Kuoriminen on tarkkaa puuhaa. Kannattaa valita riittävän iso kuorittava ja aluksi harjoitella niin, että esimerkiksi porkkana on pöydällä tai leikkuulaudan päällä. Kuorimaveitseksi kannattaa valita tylppäkärkinen kuorimaveitsi ja riittävän terävä, jotta se ei tökkää kiinni kuoriessa.

Niilo Näppärä voi auttaa pöydän kattamisessa. Aikuinen voi laittaa mallin, jonka mukaan lapsi laittaa välineet. Hänen kanssaan voi keskustella, mitä välineitä ja lisukkeita milläkin ruualla tarvitaan.

Oman pitsan tekeminen on lapsille mieleistä puuhaa. Niilo Näppärä osaa levittää tomaattikastikkeen ja täyttää pitsan mieleisillä täytteillä. Jo hyvin pienikin voi levittää itse tomaattikastiketta, kun aikuinen sen ensin annostelee. Samoin täytteitä voi itse laittaa pitsaan, kun aikuinen on ensin ne esivalmistellut.

Aikuisen kanssa yhdessä voi harjoitella jo monien keittiön laitteiden käyttöä. Aikuinen pitää myös kiinni koneesta ja kulhosta. Aluksi lapsi voi käyttää sähkövatkainta pienemmällä teholla ja aikuinen jatkaa sitten vatkaamisen loppuun. Jos kovat äänet ahdistavat lasta, voi keittiössä käyttää kuulosuojaimia.

Sekoittaminen ja valmiiksi mitattujen aineiden kaataminen on kivaa.

Pieni, mutta tärkeä puuha on pakastepussin avaaminen. Tähän tarkoitukseen voi olla lapsilla pienemmät sakset keittiössä.

Vaikkei lasta kovin usein arjessa ehtisikään ottamaan mukaan keittiöaskareisiin, voi mieleinen puuha olla esimerkiksi oman synttärikakun koristelu, ja se saakin olla lapsennäköinen.

Oiva Osaaja (56-vuotias)

Oiva Osaaja osaa jo monia askareita melkein itsenäisestikin keittiössä. Oiva Osaaja osaa jo keskittyä ja kuunnella ohjeita ja voi harjoitella jo enemmän tarkkuutta ja huolellisuutta vaativia tehtäviä.

  • Hän osaa kattaa pöydän
  • Hän osaa tehdä jo salaatin
  • Hän voi harjoitella uunin käyttöä
  • Hän voi ruskistaa ja hämmentää hellalla olevia ruokia

Isommallekin lapselle apujakkara on vielä hyvä, jotta työskentelykorkeus on sopiva. Jakkaran on syytä olla riittävän tukeva, jotta se ei kaadu ja on turvallista toimia.

Lapset mukaan perunateatteriin. Yhdessä on kiva kuoria perunoita. Lapsi voi hyvin kuoria yhden tai kaksi perunaa sinä aikana, kun aikuinen kuorii muut.

Itsetehty tai suunniteltu smoothie on hyvä välipala. Samalla tulee huomaamatta syötyä paljon hedelmiä ja marjoja. Oman reseptin voi tehdä ensin vaikka piirtämällä hedelmät ja marjat paperille. Tässäkin voi aluksi tehdä yhdessä, mutta aika pian lapsen on helppo käyttää sauvasekoitinta itse. On tärkeää muistaa, että terää ei saa nostaa soseen pinnan yläpuolelle.

Hyvää sorminäppäryyttä on joulutorttulevyjen leikkaus veitsellä tai pienellä taikinapyörällä.

Kun on rauhallinen hetki ja riittävästi aikaa, voi lapsi harjoitella toimimista myös hellan läheisyydessä. Lapsi voi laittaa sormikkaat käteen ja pukea pitkähihaisen paidan, niin mahdolliset roiskeet eivät polta. Lapsen harjoitellessa ruskistamista voi levy olla myös miedommalla lämmöllä, jottei ole niin kuuma ja räisky. Aikuinen on paistanut raaka-aineet ensin tai paistaa lapsen jälkeen ne loppuun.

Kaurakeksitaikinan laittaminen pellille kehittää käsien yhteistyötä ja hahmotuskykyä. Samoin lapsi voisi laittaa lihapulla- tai pihvitaikinaa lusikoiden avulla pellille. Aina ei myöskään kaikkea tarvitse tehdä keittiössä, vaan välillä on parempi siirtää toiminta vaikka ruokapöydän ääreen.

Lapsia voi pyytää myös maistamaan ruokaa ja pyytää heidän arviotaan mausteista tai suolasta. Näin lapsille tulee olo, että heidän mielipiteillään on myös väliä. Samalla heidän kanssaan voi keskustella mausteista ja ruoan erilaisista mauista.

Oiva Osaajalle hyvä tehtävä keittiössä on pakastepussien avaaminen.

Oiva Osaajan kunniatehtävä on laittaa uuni päälle ja varovaisesti ruoka uuniin.