Lasten ja nuorten parissa työskenteleville suunnatussa podcastissa kurkistetaan erilaisiin ruokakasvatuksen teemoihin ja etsitään vastausta kysymykseen: onko pakko maistaa? Podcast on kuunneltavissa muun muassa seuraavissa palveluissa: Spotify (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), Supla (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), Podtail, Anchor ja Suomalaiset-Podcastit.
Podcastin on tuottanut Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry yhdessä Suomen Sydänliiton Neuvokas perhe -toiminnan kanssa.
Jakso 1: Tuleeko opettajan puuttua oppilaan syömiseen? (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Mitä opettaja voi tehdä, jos oppilas ei syö ja onko koulussa pakko maistaa? Studiossa luokanopettaja Nina Tiihonen ja ruokakasvatuksen asiantuntija Henriikka Jussila. Jaksossa pohditaan, uskaltaako ruoka-asioista enää nykypäivänä puhua. Millainen merkitys kouluruokailuun panostamisella on, ja miksi 15 minuuttia on liian vähän aikaa syödä? Entä miten saada koko koulun ruokakasvatukselle yhteiset sävelet?
Työkaluja alakoulun ruokakasvatukseen: Maistuva koulu (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Lisää alakoulun ruokakasvatuksesta: Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
Jakso 2: Miten päiväkodin ruokapöydässä opitaan tunnesäätelyä? (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Jaksossa syvennytään ruokakasvatukseen varhaiskasvatuksessa. Miksi ruokailuhetki on niin herkullinen pedagoginen tilaisuus? Studiossa kasvatustieteiden professori Nina Sajaniemi ja varhaiskasvatuksen opettaja Taina Sainio. Pohditaan, miten lasta voi tukea ruokailussa ja tunteiden säätelyssä. Kuinka luoda myönteinen ja turvallinen ruokailutilanne? Entä mitä tehdä, jos lapsi ei syö?
Työkaluja varhaiskasvatuksen ruokakasvatukseen: Neuvokas perhe (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Lisää varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksesta: Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
Jakso 3: Kokki, keittäjä vai kasvattaja? (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Miten keittiön henkilökunta voi luoda kouluravintolan, jonne oppilaat ja opiskelijat haluavat tulla syömään? Studiossa opiskelijoiden kuvailema ”super-Marjo”, ruokapalveluvastaava Marjo Niskanen Kallion lukiosta sekä ruokakasvatuksen asiantuntija Saila Paavola. Jaksossa pohditaan, ovatko ruokapalvelut ruokakasvattajia. Kuinka saada kasvisruoka maistumaan? Entä miten opetushenkilöstön ja keittiön yhteistyötä voidaan kehittää?
Ruokapalveluille alakoulun ruokakasvatukseen: Maistuva koulu (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Ruokapalveluille varhaiskasvatuksen ruokakasvatukseen: Neuvokas perhe (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Jakso 4: Miten opettaja voi tukea nuoren ruokasuhdetta? (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Voimmeko tyytyä siihen, että yläkoululaiset nyt vaan eivät syö koulussa, vai mitä asialle tulisi tehdä? Pohditaan nuorten ruokakasvatusta ja siihen liittyviä ilmiöitä. Studiossa kotitalousopettaja Fiia Lujasmaa sekä kotitaloustieteen yliopistonlehtori ja Ruokakasvatusyhdistys Ruukun hallituksen puheenjohtaja Sanna Talvia. Miksi kouluruokailu voi olla sosiaalisesti haastava tilanne nuorelle? Miten voidaan lisätä turvallisuuden kokemusta ruokailussa? Entä kuinka opettajan oma ruokasuhde heijastuu oppilaisiin?
Lisää ruokakasvatuksesta yläkoulussa ja toisella asteella: Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
Ruoka- ja kehosuhteen käsittelyyn: Kehuva-työote (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Jakso 5: Yksilö vai yhteiskunta – kenen vastuulla on ruokakasvattaa? (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Millainen merkitys päiväkodin, koulun tai neuvolan ruokakasvatuksella on terveyden tasa-arvon näkökulmasta? Mikä on kodin vastuulla? Studiossa väitöskirjatutkija Essi Skaffari sekä Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n toiminnanjohtaja Silja Varjonen. Jaksossa pohditaan, miten ruuan hinnan nousu heijastuu perheiden syömiseen ja ruokailuun koulussa ja päiväkodissa. Miten sosioekonomiset erot näkyvät perheiden ruokatottumuksissa ja miten eroja voitaisiin kaventaa?
Lisää ruokakasvatuksesta: Ruokakasvatusyhdisty Ruukku ry
Ruokakasvatuksen työkaluja ammattilaisille: Neuvokas perhe
Ruokakasvatusta alakouluun: Maistuva koulu (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Jakso 6: Valistuksen aika on ohi, mutta mitä sen tilalle? (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Valistus on perinteisesti ollut terveyden edistämisen kulmakivi, mutta miksi se voi kääntyä jopa itseään vastaan? Millaista ruokakasvatusta nykypäivänä tarvitaan? Studiossa kansanterveystieteen professori ja käyttäytymistieteilijä Pilvikki Absetz sekä kehittämispäällikkö ja väitöskirjatutkija Terhi Koivumäki. Jaksossa pohditaan, miten ammattilainen voi vahvistaa asiakkaan pystyvyyden tunnetta. Onko eettisesti oikein tavoitella elintapamuutoksia perheeltä, jolla on jo valmiiksi haastavaa? Miten saada perhe lähtemään vastaanotolta vähän voimaantuneempana? Ajatellen, että kyllä tästä selvitään.
Työvälineitä perheiden vahvuus- ja voimavarakeskeiseen elintapaohjaukseen: Neuvokas perhe (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
***
Pakko maistaa -podcastin ensimmäinen tuotantokausi on nyt pulkassa, mutta jatko on avoin. Mitä aihetta ehdottaisit käsiteltäväksi tai kenet toivoisit haastateltavaksi? Kerro meille info@ruokakasvatus.fi!