Jollain kurssilla yliopistolla sanottiin, että luennoilla oppii vain pienen osan työelämässä tarvittavista taidoista. Tänä kesänä tämä melkein maisteri ravitsemustieteestä pääsi kesätöihin Ruukkuun ja taipui yli luennoilla annettujen oppien rajojen tekemään muun muassa ruokakasvatusaiheisia videoita ja muita opetusmateriaaleja sekä kirjoittamaan makukoulu- ja ravitsemusaiheista sisältöä Ruokatutka-kampanjan (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) nettisivulle.
Nyt käynnistyvä Ruokatutka-kampanja liittyy EU:n tarjoamaan koulumaito- ja kouluhedelmätukeen, ja se kannustaa koululaisia tutkimaan ruokaa ja tutustumaan sen alkuperään. Jos minun pitäisi valita kampanjasta kolme hauskinta yksityiskohtaa, ne olisivat Ruokatube-videot, personoidut kasvikset, kuten ärrävikainen herne, ja tietysti makukoulu, joka on mainio työkalu ruuan tutkimiseen.
Makukoulu vapauttaa maistamisen pakosta ja rohkaisee tutustumaan ruokaan muilla aisteilla. Makukoulu myös antaa sanoja keskustella ruuasta: ruoka ei ole vain hyvää tai pahaa, ja se on muutakin kuin terveellistä tai epäterveellistä. Ruoka voi sen sijaan olla esimerkiksi värikästä, narskuvaa, pehmeää, venyvää, poreilevaa, kirpsakkaa tai makeaa.
Aloin itsekin kiinnittää syödessäni eri tavalla huomiota kaikkiin ruuasta saataviin aistimuksiin.
Suurin osa kesätyöstäni kietoutui jollain lailla makukoulun ympärille. Aloin itsekin kiinnittää syödessäni eri tavalla huomiota kaikkiin ruuasta saataviin aistimuksiin. Huomasin esimerkiksi, miten näköaistini huijasi maistamaan vihreässä oluessa vihreitä asioita, kuten pinaattia, vaikka olut sai vihreän värinsä humalalajikkeesta, ei pinaatista.
Pääsin kesätyössäni mukaan myös Maistuva koulu -hankkeen (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) kokouksiin ja ideointiin. Maistuvassa koulussa kehitetään parhaillaan pilottikouluissa ruokakasvatuksen mallia kouluihin. Mallin avulla ruokakasvatus liitetään eri oppiaineisiin ja kouluruokailun yhteyteen. Maistuva koulu on tärkeällä asialla, sillä myönteinen ruokasuhde ja terveelliset ruokailutottumukset rakennetaan jo lapsuudessa.
Sanonta ”suutarin lapsella ei ole kenkiä” tuntuu pitävän meidän perheessä paikkansa. Oma ennakkoluuloinen 8-vuotias lapseni eläisi mieluiten vain muutamalla hyväksi valitsemallaan ruokalajilla eikä maistaisi ikinä mitään uusia makuja. Oma lapseni auttoi hahmottamaan, millaiset tehtävät voisivat innostaa lapsia esimerkiksi tutustumaan uusiin kasviksiin, ja kokemusasiantuntijana hän pääsi myös testaamaan tehtäväideoitani.
Jään innolla seuraamaan, miten Ruokatutka ja Maistuva koulu tulevat näkymään oman lapseni koulutiellä.
Tämän kesän muistan helteisistä ilmoista, innostavasta työstä, välillä kiireisestäkin aikataulusta ja onnistumisen ilosta. Koko kesän olen vain odottanut, että pääsen näyttämään kaikille, mitä kaikkea hienoa olemme saaneet aikaiseksi monen toimijan yhteistyöllä! Työni Ruukussa päättyi, mutta jään innolla seuraamaan, miten Ruokatutka ja Maistuva koulu tulevat näkymään oman lapseni koulutiellä.
Teksti ja kuva: Karoliina Nelimarkka