Miten saada kasvikset maistumaan? Kuinka usein lapsen on hyvä syödä? Entä miten kiukuttelevaa lasta voi rauhoitella muulla tavoin kuin ruualla? Neuvokas perhe YouTube-kanavalla on julkaistu animaatiosarja, jossa käsitellään kotien tavanomaisia ruokakasvatustilanteita ja pulmia. Animaatioita voidaan hyödyntää perheiden ohjauksessa.
Selkeää ja eri kielille tekstitettyä
Animaatiosarjan ovat toteuttaneet Ruukku ja Sydänliiton Neuvokas perhe osana Ruokailoa kaikille! -hanketta (2020–2022). Kohderyhmänä ovat erityisesti eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapsiperheet ja siksi animaatioissa on huomioitu selkokielisyys ja eri tekstityskielet. Kevään aikana animaatioihin lisätään tekstitykset yhdellätoista eri kielellä: arabia, sorani, farsi, dari, albania, somali, mandariinikiina, vietnam, venäjä, turkki ja ranska. Tekstityksen voi valita YouTube-kanavalla videon alakulman asetusvalikosta.
Keskustelua herättämään
Animaatioita voi katsoa yhdessä perheen kanssa esimerkiksi terveydenhuollossa, neuvolassa, perheohjauksessa, varhaiskasvatuksessa ja vanhemmuusryhmissä. ”Katsoin animaation vanhemman kanssa ja kysyin, mitä hän näkee tässä videossa? Mitä ajatuksia video herättää? Se auttoi aloittamaan keskustelun”, kuvailee eräs perheohjaaja.
Animaatioiden tarkoitus on toimia ajatusten ja keskustelun herättäjinä. Voidaan miettiä, tapahtuuko animaatiossa jotain tuttua tai jotain, mistä voisi innostua. Miltä animaation tilanne näyttää lapsen näkökulmasta katsottuna? Monet omat ruokakasvatuksen toimintatavat voivat olla sellaisia, ettei niitä välttämättä tiedosta itse.
Miten saan lapsen syömään kasviksia?
Ensimmäisessä animaatiossa näytetään vinkkejä siihen, miten lapsen kanssa voi tutustua kasviksiin. Lapsen voi ottaa mukaan tutkimaan kaupan heviosastoa ja keittiöön pilkkomaan tai raastamaan. Kasvisten tutkiminen eri aistein leikinomaisesti voi innostaa maisteluun. Tärkeää on myös vanhemman oma malli ja kärsivällisyys tarjota värikästä maisteltavaa joka aterialla, vaikka ne eivät heti päätyisikään suuhun asti.
Lapsi kiukuttelee, mitä teen?
Toisessa animaatiossa kuvataan, miten vanhempi voi toimia lapsen kiukuttelutilanteessa. Jos perheessä on tapana lohduttaa tai lahjoa kiukuttelevaa lasta ruualla, voi video toimia keskustelun herättäjänä. Mitä muuta tilanteessa voisi tehdä? Lasta voi rauhoitella kyykistymällä lapsen tasolle, halaamalla, silittämällä tai ottamalla syliin. Huomion voi ohjata muualle vaikkapa keksimällä tilanteeseen sopivan leikin. Aiheesta löytyy myös vastaava ohjauskuva, jonka voi ladata täältä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).
Kuinka usein lapsen on hyvä syödä?
Kolmannessa animaatiossa käsitellään ateriarytmiä. Lapsen olisi hyvä syödä noin viisi kertaa päivässä. Animaation yhteydessä voi keskustella perheen kanssa, millainen ruokarytmi heille olisi toimiva ja onko perheellä mahdollisuutta syödä yhdessä ainakin osa aterioista. Jos lapsi on tottunut syömään pientä jatkuvasti, voidaan yhdessä miettiä perheelle sopivia ateria-aikoja. Apuna voi halutessa käyttää myös ateriarytmikuvia, joista löytyy sekä päivällispainotteinen (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) että illallispainotteinen (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) versio. Jos karkit tai muut naposteltavat vievät runsaasti tilaa muilta ruuilta, voidaan yhdessä miettiä niiden paikkaa – pääaterialla ensin vatsa täyteen, sitten halutessa jälkiruoka?
Animaatioiden ohella Ruokailoa kaikille! -hankkeessa on tuotettu myös muita selkokielisiä ja kuvallisia ohjausmateriaaleja sekä materiaaleja monikulttuuriseen opetukseen:
Sosiaali- ja terveyspalveluihin materiaalia täällä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).
Varhaiskasvatukseen materiaalia täällä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).
Alakouluun materiaalia täällä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).
Nappaa materiaalit käyttöösi!
Kirjoittaja
Henriikka Jussila, hankekoordinaattori, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry