Lapset tekevät makukouluharjoituksia, käsissä kasviksia ja tunnustelupussit
» » » Lempeää tuuppausta ja kannustusta kohti planetaarista ruokavaliota

Lempeää tuuppausta ja kannustusta kohti planetaarista ruokavaliota

luokassa: Maun jäljillä Blogi | 0

Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) antavat hyvät tienviitat siihen, mitä lasten ja nuorten lautasille olisi hyvä lisätä. Muutos entisiin suosituksiin ei ole lopulta kovin suuri. Suunta ja tarve kohti kasvisvoittoista syömistä on ollut selvä jo vuosia.

Ruoka on paljon muutakin kuin terveyttä ja kestävyyttä. Se on nautintoa, yhteisöllisyyttä, kulttuuria ja perinteitä. Ruokakasvatusyhdistys Ruukussa autamme lapsia ja nuoria löytämään ruokailon. Myönteiset kokemukset ruuasta kannustavat kokeilemaan uutta ja omaksumaan uusia taitoja.

Lapsuuden ruokailutottumukset kantavat pitkälle, ja juuri siksi planetaarisen ruokavalion opettelu kannattaa aloittaa ajoissa. Lapset ovat luontaisesti uteliaita ja avoimia uusille mauille, kunhan ilmapiiri pysyy myönteisenä. Älä tee oletuksia omiin makutottumuksiisi perustuen, syyllistä tai maalaa uhkakuvia. Sen sijaan ruoki ruokailoa, joka on avain oppimiseen!  

Mutta miten käytännössä tuupata lapsia ja nuoria lempeästi kohti kestävämpää ruokailua? Kokemuksemme mukaan ratkaisuja löytyy, kun ruokailua tarkastellaan kokonaisuutena: tarjottavasta ruuasta, ruokailutilanteesta ja ruokakasvatuksesta lähtien. Tässä muutamia esimerkkejä.

Koulu- ja päiväkotiruokailu – suuri vaikuttamisen paikka

Koulujen ja päiväkotien ruokailuhetket ovat valtava mahdollisuus vaikuttaa lasten ruokavalintoihin. Noin 40 % kunnista tarjoaa päivittäin vapaavalintaista kasvisruokaa, mutta päiväkodeissa tämä on vielä harvinaista (10%). Viikoittainen kasvisruokapäiviä on tarjolla jo 70 % kunnista.*

Toivomme, että kaikilla lapsilla ja nuorilla olisi mahdollisuus valita kasvisruoka päivittäin. Pienet maistiaiset rohkaisevat kokeilemaan, vaikka linssikeitto ei heti tänään olisikaan suurin suosikki. Kasvisruuan pitää olla aidosti oppilaiden saatavilla, eikä sitä pidä piilottaa kannen alle erityisruokavalioiden joukkoon.  

Myös ruokailun sujuvuus on tärkeää. Ruokailulle on varattava riittävästi aikaa, jotta lapset ehtivät syödä rauhassa ja palata tarvittaessa hakemaan lisää. Esimerkiksi Helsingissä Jätkäsaaren koulussa ruokailuun lisätty aika pienensi merkittävästi hävikkiä.

Ruokakasvatus ruokailujen ulkopuolella

Kannustamme siihen, että uusiin ruokiin ja raaka-aineisiin kannattaa tutustua myös ruokailuiden ulkopuolella. Silloin, kun ei ole ruokailun hälinää tai syömisen velvoitetta, on moni lapsi innokkaampi kokeilemaan ja testailemaan uusia ruokia.

Aistilähtöinen makukoulu voi tehdä kasviksista ja palkokasveista kiinnostavia. Härkäpavun idättäminen, hedelmien tuoksutteleminen tai hauskat vertailut, kuten ”kummasta kuuluu kovempi ääni, kyssäkaalista vai parsakaalista”, voivat olla ensiaskeleita uuden oppimiseen.

Ruoka tarjoaa oppimisen mahdollisuuksia eri oppiaineisiin. Myös kouluruokailu on mielenkiintoinen tutkimuskohde – mitä maksaa aterian tuottaminen meidän kunnassamme? Mistä raaka-aineet tulevat? Miten minä voin vaikuttaa kouluruokailuun?

Perheet tarvitsevat tukea

Kodeissa rakennetaan perusta tasapainoiseen ruokasuhteeseen ja monipuolisille ruokatottumuksille. Perheet tarvitsevat kuitenkin tässä tukea ja tätä työtä voidaan tehdä kunnissa ja hyvinvointialueilla, yhteistyössä järjestöjen kanssa. Perheille kannattaa aktiivisesti viestiä, kannustaa vanhempia ylläpitämään hyvää ruokarytmiä, syömään yhdessä ja kokeilemaan uusia reseptejä.

Lapset voivat myös toimia muutosagentteina kodeissa. Ruokarohkeus-kerhoomme osallistunut päiväkoti-ikäinen oli alkanut kannustaa kotona isäänsä: ”Kannattaa ottaa lautaselle, voit vaikka haistaa!”

Annetaan lapsille mahdollisuus oppia

Uudet maut ja tavat vaativat aikaa ja harjoittelua. Muutos kohti planetaarista ruokavaliota ei tapahdu yhdessä yössä, mutta jokainen askel vie meitä lähemmäksi kohti terveempää ja kestävämpää tulevaisuutta.

Annetaan lapsille ja nuorille mahdollisuus tutustua ja tottua tulevaisuuden ruokaan. Lapset ja nuoret ovat rohkeita ja idearikkaita, kunhan annamme heille mahdollisuuden kokeilla ja kuuntelemme heidän ajatuksiaan.

Silja Varjonen
toiminnanjohtaja, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku

*Kyselyyn ruokapalvelupäälliköille vastasi kolmannes kunnista keväällä 2024