Nostamme sivuille tutkimuksia ruokakasvatuksesta. Puuttuuko jokin? Teitkö aiheesta opinnäytetyön? Kerro meille! info@ruokakasvatus.fi

Ravitsemussuositukset:

Suomalaisia tutkimushankkeita:

Maistuva koulu

Maistuva koulu on tutkitusti (2018–2020) toimivaksi todettu toimintamalli alakoulun ruokakasvatukseen. Suurin osa opettajista koki toimintamallista olevan hyötyä opetustyössä. Toimintaan sitoutuneissa kouluissa oppilaiden täysipainoisen koululounaan nauttiminen lisääntyi ja useampi oppilas koki saavansa osallistua kouluruokailun suunnitteluun entistä vahvemmin. Maistuva koulu on saanut kiitettävän arvosanan THL:n toteuttamassa toimintamallien vertaisarvioinnissa (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Lue lisää Maistuvasta koulusta täältä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Osana Maistuvaa koulua ja muita hankkeita on kehitetty Nykytila-palvelu (nykytila.fi (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.))ruokailun ja ruokakasvatuksen arviointiin, seurantaan ja näkyväksi tekemiseen päiväkodeissa ja kouluissa. Työkalu paitsi auttaa yksikköä omassa toiminnassaan, tallentaa vastaukset ja kerryttää tietoa ruokakasvatuksen nykytilasta valtakunnallisesti.

DAGIS

DAGIS on monivuotinen (2014–2024) tutkimushanke, jossa tutkitaan 3–6-vuotiaiden päiväkotilasten elintapoja ja hyvinvointia Suomessa. Tavoitteena on kaventaa lasten sosioekonomisia terveyseroja ja luoda terveyttä edistävä ympäristö lapsille ja aikuisille. Kaikki Dagis-tutkimuksen julkaisut löytyvät täältä (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).

Ruoka-askel

Ruoka-askel (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)-tutkimushankkeessa (2021–2024) kehitetään kestävän ruokajärjestelmän toimintamalli, joka tukee lasten terveellistä ruokavaliota ja vähentää ruokajärjestelmän ilmastovaikutuksia varhaiskasvatuksessa.