» » » Kuinka laadukkaasti ruokailu ja ruokakasvatus toteutuu päiväkodeissa ja kouluissa? 

Kuinka laadukkaasti ruokailu ja ruokakasvatus toteutuu päiväkodeissa ja kouluissa? 

luokassa: Uutiset | 0

Vuonna 2020 lanseerattu ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytila -työkalu on saanut erinomaisen vastaanoton kunnissa. Kahden vuoden aikana nykytila.fi-sivustolla on toteutettu liki 500 arviointia. 

Jo 66 eri kuntaa 15 eri maakunnan alueelta on hyödyntänyt työkalua päiväkodin tai koulun ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytilan arviointiin, seurantaan ja näkyväksi tekemiseen.

Arviointi täytetään moniammatillisessa tiimissä. Kyse ei siis ole yksittäisen henkilön mielipiteestä, vaan keskustelun pohjalta syntyneestä kompromissista.  

Erityisesti päiväkodit ovat ottaneet työkalun omakseen, noin kolme neljästä arvioinnista on tehty päiväkodissa. Hyvät kokemukset arvioinnin tekemisestä saavat käyttäjät palaamaan työkalun ääreen vuosittain.

Ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytila -työkalua hyödyntävät kunnat.

Ruokakasvatus toteutuu kohtalaisesti, varhaiskasvatus peruskouluja pidemmällä 

Nykytila.fi-työkalun arviointi koostuu 30 eri väittämästä, jotka jakautuvat 5 eri teemaan.  Voit tarkastella indikaattori- ja väittämäkohtaisia tuloksia sivuston tulokset-osiosta.

Ruokailuun keskittyvät teemat ruokailun järjestäminen ja kehittäminen sekä monipuolinen ja riittävä ateria toteutuvat arvioinnin perusteella varhaiskasvatuksessa keskimäärin hyvin ja peruskouluissa kohtalaisesti. 

Varhaiskasvatuksessa parhaiten toteutuu kasvatushenkilöstön ruokailu yhdessä lasten kanssa sekä aterianosien tarjoaminen samanaikaisesti. Perusopetuksessa pisteitä nostaa se, että opettajat ruokailevat yhdessä oppilaiden kanssa. 

Parannettavaa olisi varhaiskasvatuksessa salaattien tarjoamisessa erillisinä komponentteina sekä lasten ja aikuisten asiakaspalautteen huomioimisessa. Perusopetuksessa ruokailuun käytettävä aika ei ole kaikkialla suositeltu 30 minuuttia, ja myös ruokailuympäristön viihtyisyydessä on kehitettävää.  

Ruokailun ja ruokakasvatuksen teemojen toteutuminen varhaiskasvatuksessa ja peruskouluissa. Pisteiden määritys: Ei toteudu lainkaan = 0 p. Toteutuu heikosti = 25 p. Toteutuu kohtalaisesti = 50 p. Toteutuu melko hyvin = 75 p. Toteutuu hyvin = 100 p. Indikaattorin pisteet ovat keskiarvo väittämien pisteistä. 

Teemat ruokakasvatuksen tuki ja jatkuvuus, ruokakasvatus osana kasvatusta ja opetusta sekä ruokakasvatusta edistävä yhteistyö toteutuvat sekä varhaiskasvatuksessa että peruskouluissa keskimäärin kohtalaisesti.  

Sekä varhaiskasvatuksessa että perusopetuksessa henkilöstö vaikuttaa olevan sitoutunut ruokailun ja ruokakasvatuksen kehittämiseen. Kehitettävää löytyy henkilöstön kouluttautumisesta ruokakasvatukseen sekä lasten osallistamisesta suunnitteluun ja toteutukseen.  

Ruokakasvatusta edistävä yhteistyö kouluissa ja varhaiskasvatuksessa toteutuu parhaiten henkilökunnan ja huoltajien välillä niin ilmapiirin kuin sovittujen käytänteiden osalta. Vahvistamisen paikkoja puolestaan löytyy moniammatillisesta yhteistyöstä ruokapalveluiden, neuvola- ja kouluterveydenhuollon sekä ruokakasvatuksen sisällyttämisessä henkilöstön yhteiseen suunnitteluun.

Tee arviointi, osallistu arvontaan!

Tee nykytila lokakuussa ja voita palkinto työyhteisölle! Arvomme kaikkien vastanneiden kesken:

  • Ravitsemusasiantuntijan tunnin valmennus työyhteisölle. Voitte itse valita sopivan aiheen, esimerkiksi ruokakasvatuksen pedagogiikka koulussa tai päiväkodissa, nirsoilu ja muut haastavat ruokakasvatustilanteet tai henkilöstön ravitsemus ja työhyvinvointi.
  • 3 kappaletta tunnustelupussi-settejä.
  • 3 kappaletta Makukoulu – opettajan opas -kirjaa

Arvonta suoritetaan 1.11. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Katso kampanjan ohjeet täältä.

Kirjoittajat:  

Kaisa Kähkönen  & Aija Laitinen, Itä-Suomen yliopisto
Silja Varjonen, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry