”Saako ottaa lisää?” oli ehkä yksi ilahduttavimmista kommenteista, joita uusien kasvisruokien kehittäjä sai kuulla oppilaista koostuvan ruokaraadin suusta.
Pääsin tällä viikolla maistelemaan Helsingin kaupungin ja Palvelukeskus Helsingin yhdessä kehittelemiä kasvisruokia. Paitsi että kehitystyössä olivat mukana ruoka-alan ammattilaiset, otettiin yhteistyöhön mukaan asiakkaatkin eli oppilaat. Ihan kokkaamaan eivät koululaiset siis päässeet, mutta vaikuttamaan kuitenkin. Ja lopputulos oli rehellisesti sanoen maukas!
Ruokaraadissa mukana olleet oppilaat kertoivat nauttineensa tehtävästä. Eikä raadin työ jäänyt turhaksi: kaksi kokeiluruokaa hylättiin. Olipa syy sitten ulkonäössä, rakenteessa tai maussa, lopputulos ei aivan vakuuttanut raatilaisia. Monet ruuat kuitenkin läpäisivät tarkan tuomariston. Uudelta kasvisruokalistalta löytyy nyt mm. vegepuikkoja, soijabolognese-tomaattipizzaa ja nuudeli-quornwokkia. Ja tietysti vanhat klassikot jo omaltakin kouluajaltani: pinaattiohukaiset ja ohrasuurimopuuro, jotka edelleen pitävät pintansa oppilaiden suosikkiruokalistalla.
Helsingissä oppilaille tarjotaan perinteisen sekaruokavaihtoehdon lisäksi joka päivä kasvisruokavaihtoehto, joka on lakto-ovovegetaarinen eli sisältää maitotuotteita ja/tai kananmunaa. Kerran viikossa saa valita kahden kasvisruokavaihtoehdon väliltä. Torpparinmäen peruskoulun oppilaiden mukaan asenne kasvisruokia kohtaan on nykyisin vähemmän epäluuloinen kuin ennen. Hyvä suunta siis.
Entä mahtaako kasvisruoka sisältää riittävästi proteiinia? Sitä kyselevät usein vanhemmat oppilaat. Huoleen ei kuitenkaan ole syytä ruokapalvelupäällikkö Airi Rintamäen mukaan, sillä ohjeet laaditaan niin, että jos oppilas syö koko kasvislounaan lisäkkeineen, hän saa tarvitsemansa ravintoaineet.
Omasta mielestäni paras kasvisuutuus oli kukkakaali-juustokroketit. Maku oli kohdillaan ja rakenne oli sopivan napakka ja mehukas. Vaikka ”sekakasvispullat” ovat varma valinta (kuulemma myös oppilaiden suosiossa), on kukkakaali ehdottomasti ansainnut oman nimikkopyörykkänsä. Helsinki myös kulkee selvästi ajan hermolla ja satokauden huipulla: eikös juuri uutisoitu kotimaisesta kukkakaalista olevan suorastaan ylituotantoa tällä hetkellä..? (#kukkakaalitalkoot)
Oppilaiden ottaminen mukaan suunnitteluun ja huolellinen panostaminen ruokatarjontaan ovat mielestäni hyviä väyliä kohti paremmin maistuvaa kouluruokaa. Oli sitten kyseessä kasvisruoka tai ”se-ihan-tavallinen” ruoka. On myös tärkeä muistaa, että ruokailu on osa koulun ruokakasvatusta. Opetussuunnitelmaan kirjattua oppilaiden osallistamista voi hyvin toteuttaa esimerkiksi näin.
Jäin vielä pohtimaan, minkälaista toimintaa löytyy muista kunnista? Hyödynnetäänhän oppilaista koottuja ruokaraateja muuallakin? Kertokaahan kokemuksia!
kirjoittaja: Saila Paavola, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry