Ounasvaaran peruskoulun kasiluokkalaisten tavallinen koulupäivä sai vähän uutta väriä, kun he pääsivät Makukoulu-oppitunnille maaliskuun lopulla. Sen tarjosi heille Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.), joka arpoi Ruukun Makukoulu-tunteja kouluruokatutkimukseen viime syksynä osallistuneille kouluille.
Kun oppilaat saapuivat luokaan, sinne oli järjestetty Makukoulu-pöydät valmiiksi. Käsipesun kautta pyörähtäen he istuivat ryhmiin ihmettelemään pöydillä odottavia tarvikkeita. Vielä heitä kehotettiin malttamaan mielensä ja odottamaan ohjeita, ennen kuin jokainen sai syventyä itse kokeilemaan omien aistien mahdollisuuksia.
Kaikki aistit käytiin läpi. Näköaisti on hyvin hallitseva ja saattaa jopa harhauttaa muita aistielämyksiä. Aina pelkkä väri ei kerrokaan totuutta elintarvikkeen raaka-aineista. Heti ei tule ajatelleeksi, että kuuloaistillakin voisi olla merkitystä ruuasta nauttiessa. Koululaiset kuitenkin huomasivat helposti, miten rouske on olennainen osa ruisleipäsipsien nautittavuutta. Tuntoaisti vaikuttaa syömiskokemukseen monella tavalla, ja erityisesti pojat tunnustelivatkin innokkaasti chilien polttavuutta.
Hajujen merkitystä mietittiin hajupulloja nuuskiessa. Pullien ja pitsojen aromit havaittiin helposti. Kaikkein jännittävintä oppilaista oli perusmakujen tunnistaminen valkoisten makujauheiden avulla. Makeista, happamista ja karvaista aistimuksista olikin luontevaa siirtyä arvioimaan eksoottisten hedelmien makuja ja muita ominaisuuksia. Passionhedelmä löysi uusia ystäviä, samoin kääpiöpomeranssi. Jopa kiivi osoittautui muutamalle uudeksi tuttavuudeksi, kun karvaisen kuoren sisältä löytyikin mukavan makea yllätys.
”Tosi kiva tunti”, totesi joukko tyttöjä keräillessään tavaroitaan tunnin lopuksi. Myös luokkien opettajat pitivät Makukoulua mielenkiintoisena ja havainnollisena opetustilanteena.
Soili Soisalo
Makukoulu-opetusta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) järjestää Ruukku ry tilauksesta.