Kuluneena keväänä Hakunilanrinteen päiväkodin esikouluryhmä Hillat ja Ruokailoa kaikille -hanke ovat tehneet yhteistyötä. Hankkeessa kehitetään työvälineitä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden ruokakasvatukseen, ja Hillat ovat tuoneet aiheeseen monikulttuurisen esikoulun näkökulmaa.
Hilloja opettavat varhaiskasvatuksen opettajat Sari Hirvelä ja Kirsi Pennanen. Kirsi toimi kevään ajan myös päiväkodin johtajana. Ruokakasvatus on Sarille ja Kirsille tärkeä asia, ja heidän mielestään sitä tulisi korostaa ammattilaisille erityisesti monikulttuurisilla alueilla. Heillä itsellään on vahva kokemus monikulttuuristen perheiden kanssa työskentelystä, sillä tälläkin hetkellä ryhmän kaikki lapset ovat ulkomaalaistaustaisia.
Hankkeen ideat kokeilussa
Kevään aikana haastattelimme Saria ja Kirsiä useaan kertaan. He jakoivat meille kokemuksiaan päiväkodin arjesta ja ruokakasvatuksen osuudesta siinä. Samalla tarjosimme heille uusia ruokakasvatuksen ideoita kokeiluun, ja keräsimme niistä palautetta. Tavoitteena interventioissa oli, että viesti ruokailosta ja terveyttä edistävästä syömisestä ei jäisi vain päiväkotiin, vaan kulkisi kotiin ja perheiden ruokapöytiin asti.
Hankkeen kannustamana ryhmässä kokeiltiin esimerkiksi hauskojen hedelmähahmojen askartelua. Lapset saivat itse pilkkoa hedelmiä ja rakentaa niistä taideteoksia. Vaikka tehtävässä ei painolatettu syömistä, oli osa lapsista intoutunut maistamaan itselleen uusia hedelmiä. Huoltajat olivat tästä ihmeissään. Perheitä oli kannustettu kokeilemaan hedelmäaskartelua myös kotona, ja muutama perhe olikin lähettänyt kuvan teoksistaan.
Äitienpäivän aikaan lasten kanssa valmistettiin granolaa. Jokainen lapsi sai olla mukana valmistuksessa ja purkittaa granolan omaan lasipurkkiin lahjaksi äidille. Resepti meni lahjan mukana kotiin, ja osa perheistä oli sitä kokeillut. Perheiltä oli tullut palautetta, että selkokielinen ja visuaalinen resepti koettiin helppona. Kun valmistus on tullut lapsille tutuksi päiväkodissa, se madaltaa kynnystä kokeilla sitä kotona.
Vappujuhlan väriruletti oli menestys
Erityisen suosion hankkeen tehtävistä sai päiväkodin vappujuhlassa ollut väriruletti. Tarkoituksena oli pyöräyttää rulettia ja – mikäli uskalsi – maistaa nuolen osoittamaa ruokaa. Sarin mukaan lapset olivat innoissaan ja lähtivät avoimesti leikkiin mukaan. Hän kertoo jopa hieman yllättyneensä, ettei kukaan ilmaissut pettymystä, jos nuoli ei osoittanutkaan toivottuun vaihtoehtoon. Suosikki tuntui olevan valkoisen sektorin kohdalle asetettu popcorn. ”Sinnikkäästi he tavoittelivat sitä ja söivät porkkanaa.”
Hakutilanteessa myös osa huoltajista innostui pyöräyttämään rulettia. Sari kuvailee, kuinka eräs äiti päätyi rusinaan, jota hän ei ollut koskaan aikaisemmin maistanut. Tilanne oli äidillekin jännittävä, mutta onneksi oma lapsi kannusti vieressä: ”Hyvä äiti, sä uskalsit maistaa!”
Väriruletin yhteyteen oli vappujuhlassa tehty myös makuvesiä. Lasten vastaanottoa makuvesiin haluttiin testata, sillä ammattilaiset ovat olleet huolissaan lasten runsaasta mehujen ja virvoitusjuomien kulutuksesta. Sari kertoo eskareiden ihmetelleen aluksi, missä ovat mehu tai pillimehu, mutta sopeutuneen tilanteeseen nopeasti.
Mistä on tavoittava ruokakasvatus tehty?
Sarin ja Kirsin mukaan ruokakasvatus lähtee siitä, että lounaalla istutaan lasten kanssa pöydän ääressä ja opetellaan juttelemaan. Lapset kuulemma tykkäävät kertoa, miten he syövät kotona. Päiväkodin ruokailutavat voivat olla hyvin erilaisia kuin kotona, ja Sarin ja Kirsin mukaan tästä on hyvä puhua lasten kanssa. Kotona lapset saattavat esimerkiksi syödä sormin, lattialla tai eri huoneessa kuin aikuiset.
Ruokailuhetkestä halutaan tehdä mukava. Eräänä perjantaina Sari ja Kirsi olivat laittaneet ruokailuun taustalle tunnelmavalot ja jazz-musiikkia soimaan. ”Lapset kiinnittävät estetiikkaan huomiota, esimerkiksi kattaukseen”, he kertovat. Lapsen syömättömyyteen on reagoitu esimerkiksi vaihtamalla hänen paikkaansa ruokailussa. Uudet vieruskaverit alkoivat kannustaa lasta, ja maistamisen onnistuttua taputettiin ja otettiin valokuvia, jotka näytettiin myös perheelle.
Suosiota perheiden keskuudessa ovat saaneet päiväkodissa järjestetyt kulttuuripäivät. Perheet ovat tuoneet ruokia kotoaan tai valmistaneet niitä yhdessä päiväkodissa. Kaikkien ruokia on maistettu ja jokainen on saanut kertoa omasta ruuastaan. ”Se on ollut monille vanhemmille hyvin tärkeää”, Sari ja Kirsi kuvailevat. Päivät ovat tuoneet yhteisöllisyyttä ja auttaneet huoltajia tutustumaan toisiinsa. Koronatilanne on rajoittanut tapahtumien järjestämistä, ja siksi kulttuuripäiviä kaivataan jo kovasti takaisin.
Hillat vierailevat välillä myös paikallisessa lähimetsässä. Syksyllä jokainen on saanut poimia puolukoita omaan pieneen pussiin, ja myös huoltajat on kutsuttu paikalle. Kaikki huoltajat eivät tunnistaneet puolukkaa, ja kirpeän marjan maistaminen oli jännittävä kokemus. Sarin ja Kirsin toive on, että yhteiset retket innostaisivat perheitä lähtemään retkelle myös itsenäisesti.
Toiveena yhteisöllinen päiväkoti
Ennen koronatilannetta Hakunilanrinteen päiväkodissa riitti vilskettä, kun perheet saivat olla paikan päällä. Välillä leikeissä mukana olivat lasten sisarukset, ja koululaisetkin saattoivat vierailla talolla ennen koulupäivän alkua. ”Sisaruksen mahtuvat hyvin menoon mukaan”, Sari kuvailee. Osa huoltajista on ollut päiväkodissa myös vapaaehtoisena esimerkiksi askartelemassa tai leipomassa. Yhteisöllisen tunnelman toivotaan palautuvan koronarajoitusten jälkeen.
Sari ja Kirsi haluavat ottaa huoltajat aktiivisesti mukaan kaikkeen toimintaan. Uusia perheitä he kannustavat tulemaan sisälle päiväkotiin tutustumaan. He näyttävät kädestä pitäen mallia ja ohjaavat vierailijat lattialle tai pöydän ääreen istumaan ja seuraamaan päiväkodin arkea. Yhteisen kielen puute ei ole ongelma, sillä Sarin mukaan elekielellä pääsee jo pitkälle. Tarvittaessa käytetään kehon kieltä, kuvia tai näytellään, toki tärkeimpiin keskusteluihin käytetään tulkkia.
Jos mahdollisuutta kasvokkain kohtaamiseen ei ole, myös videot ovat päiväkodissa toimineet. Sari ja Kirsi kuvaavat päivittäin videoita tai ottavat valokuvia päiväkodin arjesta huoltajien yhteiseen viestiryhmään. Kuvat ovat heidän mukaansa tavoittaneet erityisesti ne perheet, jotka eivät puhu suomea. Myös huoltajat ovat lähettäneet ryhmään kuvia, ja siten viestittely on edistänyt yhteisöllisyyttä.
Monikulttuuristen perheiden kohtaamisessa on Sarin ja Kirsin mukaan tärkeää ennen kaikkea avoin asenne. ”Ehkä sellainen heittäytyminen ja rohkeus”, he lisäävät ja ovat sitä mieltä, ettei vaikeitakaan asioita pidä pelätä ottaa puheeksi. On tärkeää ymmärtää ja kuunnella erilaisia kulttuureja. Päiväkodissa ei kuitenkaan korosteta perheiden kulttuurisia eroja vaan yksilöitä ja yksilöiden eroja, ja tullaan sitä kautta samanvertaiseen asemaan.
Jatkoa luvassa!
Yhteistyö Hakunilanrinteen päiväkodin kanssa jatkuu tulevana syksynä. Silloin mukaan saadaan myös muita päiväkodin ryhmiä sekä uusia päiväkoteja. Syksyllä toteutettavat interventiot suunnitellaan esikouluryhmä Hillojen yhteistyön avulla, ja hanketyöntekijöiden toive on päästä myös itse paikan päälle päiväkotiin juttelemaan perheiden kanssa.
Ruokailoa kaikille -hanke toivottaa aurinkoista kesää!
Teksti Henriikka Jussila
hankekoordinaattori, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry
Kuvat Sari Hirvelä